Zakelijk Evenement

Zakelijke evenementen – Het nieuwe normaal

Het nieuwe normaal voor zakelijke evenementen – De evenementenbranche is door COVID-19 voorgoed veranderd. Niet alleen op korte termijn als gevolg van alle Corona-maatregelen, maar ook op lange termijn. We staan aan het begin van een nieuw tijdperk waarin online evenementen een grotere rol gaan spelen. De evenementen zullen veelal bestaan uit een combinatie van live en online evenementvormen.

Zakelijk evenement

 

Van de problemen een uitdaging maken

Events en congressen zijn momenteel verboden en daardoor hebben veel opdrachtgevers ze afgezegd of verplaatst. De cijfers liegen er niet om: de Nederlandse evenementenbranche zag door corona vorig jaar 3,5 miljard euro omzet verdampen en 48.000 werkplekken verdwijnen. Mogen er straks weer gewoon events georganiseerd worden? We weten het niet.

Duurzaamheid is inmiddels in de event-industrie geen wens meer, maar een must. Dit omdat het niet alleen voor millenials de grootste zorg is, maar volgens onderzoek door bedrijven en leidinggevenden ook wordt gezien als hun grootste bedreiging.

Door zakelijke evenementen digitaal te organiseren behaal je niet alleen een betekenisvolle CO2-reductie, maar voorkom je bijvoorbeeld ook (plastic) afval, voedselverspilling en goodiebags waar niemand op zit te wachten. Er is nog geen onderzoek naar een mogelijke besparing of juist toename van het gas-water-energie gebruik, wat in de sector wel hoog ligt. Maar of het juist minder wordt als iedereen digitaal inlogt? Dat is nog onbekend.

 

Inhoud van zakelijke evenementen nu nog belangrijker

Bij elk event dat je organiseert is het van belang om vooraf samen met het eventbureau te bepalen welke strategie je inzet om je doelen te behalen. Online is het nóg belangrijker om goed na te denken welk doel je wilt behalen met jouw event en wie je wilt bereiken. Een event is voor veel bezoekers ook een leuk moment. Je bent even weg van je werk, je doet inspiratie op, leert nieuwe mensen kennen en ontdekt nieuwe locaties. Deze aspecten vallen helaas helemaal weg bij online events. Daarom is het extra belangrijk om vooraf de strategie te bepalen en daar de juiste match aan sprekers bij in te zetten om de doelen te behalen.

 

Zakelijk evenement

 

Misschien is een online evenement wel nog persoonlijker!

We snakken van nature als mens naar fysiek contact. Daarom zou je ook vanzelfsprekend denken dat een fysiek event voor de persoonlijke touch zorgt. Maar….niets is minder waar. Een online sessie kan juist ook voor meer persoonlijk contact zorgen. In de zaal zit je enkele meters van de spreker af en wanneer je achter in de zaal zit zorgt dat voor nog meer afstand. In een online sessie zie je de spreker van veel dichterbij en kan je elkaar recht in de ogen aankijken.

 

Verschillende soorten online evenementen

Er zijn verschillende soorten online evenementen om jouw doelgroep op de hoogte te brengen van informatie, te entertainen en/of ze mee te laten denken met bepaalde vraagstukken, natuurlijk afhankelijk van jouw doelstelling. Deze drie evenementen kun je in elk geval inzetten tijdens de huidige omstandigheden:

Een hybride event

Dit event maakt de combinatie tussen een fysiek event en een online event mogelijk. Een hybride event is online meer dan een livestream, er moet een interactie plaatsvinden met de mensen die online meekijken. Deze interactie is er om hen te prikkelen. Tijdens een hybride event draait het echt om de beleving die je jouw publiek aanbiedt, om zo het publiek te triggeren. Het event geeft een goed beeld van jouw producten en/of diensten, waardoor jouw publiek mogelijk de volgende livestream weer aanwezig is of gebruik gaat maken van jouw producten en diensten.

De livestream

Met een livestream kunnen deelnemers meekijken door een live videoverbinding. Deelnemers kunnen meekijken en luisteren naar wat er in de video gebeurt. In veel livestreams vindt geen directe interactie plaats, maar op sommige platforms is dit zeker mogelijk. Denk bijvoorbeeld aan YouTube, Facebook of Instagram: wanneer gebruikers hier ‘live’ gaan, en dus een livestream starten, is interactie mogelijk doordat gebruikers in de comments opmerkingen kunnen plaatsen. Livestreams kunnen ingezet worden als een vorm van marketing: het geeft jouw publiek online een beeld van jouw merk, product of dienst, met als doel hen te interesseren voor jouw diensten of producten. Denk bijvoorbeeld aan een productlancering, een artiest die ‘live’ muziek gaat maken, etc. Op deze manier hoop je natuurlijk dat zij de volgende livestream weer aanwezig zijn of gebruik gaan maken van jouw producten en diensten.

Een webinar

Een webinar is een event waar het publiek alleen online kan deelnemen. Er is hier dus geen fysiek publiek aanwezig. Een webinar kan worden opgenomen in een professionele studio, maar ook op een eigen locatie. Webinars kunnen ingezet worden voor verschillende doeleinden, zoals online trainingen, leadgeneratie en productpresentaties. Houd deelnemers geboeid door gebruik te maken van een chatfunctie, poll en/of een open audiolijn.

 

Zakelijk evenement

 

Heeft jouw doelgroep belang bij een online zakelijk evenement?

Voordat je ervoor kiest om online evenementen in te zetten, is het belangrijk om te onderzoeken of jouw doelgroep wel belang heeft bij een online evenement. Je moet de bezoekers natuurlijk wel trekken. Breng daarom de verwachtingen van jouw potentiële bezoekers, co-presentatoren en andere stakeholders in kaart, om de behoeften te onderzoeken. Zo haal je zoveel mogelijk uit jouw online event.

 

Zakelijke evenementen zorgeloos uitzenden

Met alle benodigde technische faciliteiten, een prachtig decor en een uitstekende ambiance kan het online evenement uitgezonden worden. Ervaren regisseurs, cameramensen en technici zijn hierbij wel van belang om tot de beste uitzending te komen.

 

Bij Weis Events organiseren wij feesten en events. Dit wordt gedaan met volledige passie en plezier voor jouw organisatie.

Neem dus gerust contact met ons op wanneer jij een effectief online evenement wilt neerzetten.

Tijdens ons kennismakingsgesprek bespreken wij samen de mogelijkheden maar ook  jouw ideeën en wensen.

 


Door Tjaja Weis  |  06 januari 2021  |  Weis Events, Zakelijk evenement, Online evenement


 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *